HET INSTAGRAM ALGORITME. BE LIKE ELSA AND LET IT GO.

HET INSTAGRAM ALGORITME. BE LIKE ELSA AND LET IT GO.

Date

Je moet minsten twee keer per week live gaan en drie reels posten. Dan ga je pas echt groei zien”.

Ik had onlangs een gesprek waarin dit werd gezegd. De informatie kwam van een branding expert die helemaal up to date is als het gaat om het strategisch inzetten van Instagram.

Ik kreeg het meteen Spaans benauwd. “Shit” dacht ik, “twee keer per week live gaan? Wat moet ik dan in godsnaam vertellen? En reels heb ik niet eens op mijn account (don’t ask me why) dus drie reels per week gaat al helemaal niet lukken!”

Gelukkig kon ik mijzelf snel weer tot de orde roepen want HALLO! Wat een bullshit. Al ga jij tien keer per week live met 26 reels, dan wil dat nog niet zeggen dat jij opeens het aantal klanten evenredig ziet groeien met jouw bereik. Nope.

Bla bla chocoladevla
Al deze Instagram hacks zijn leuk en tot op zekere hoogte ook absoluut interessant. Want ja, als ondernemer is het heel waardevol om je bereik te vergroten en te zorgen voor een grote achterban. Maar nog belangrijker is het dat je volgers hebt die ook daadwerkelijk klant van jou zouden willen worden. Die oprecht zijn geïnteresseerd in jouw product.

En dat doe je door helder over jouw product te communiceren en kwalitatieve posts te plaatsen. Liever 1 inhoudelijk sterke post per week dan 10 van het niveau bla bla chocoladevla. Steek je tijd dus in het produceren van waardevolle content, niet in zoveel mogelijk content. Dan zal je zien dat je volgersaantal ook groeit, net als je bereik. Maar dan met mensen met wie je écht een connectie hebt. En die oprecht geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.

It ain’t nothing but a number
Geloof mij, je hebt meer aan 300 volgers die je dedicated volgen en echt interesse hebben in jouw aanbod dan 10.000 volgers die je alleen maar volgen omdat ze een keer een leuke reel van je hebben gezien.

Sterker nog, ik hoorde onlangs van een influencer met een flinke following dat de lancering van een nieuw (high end of course) product verre van soepel ging. Van de duizenden volgers was er welgeteld 1 (!!!!!) die tot aankoop over was gegaan. 1!!! Daar zit je dan met je bulk volgers. Allemaal prachtig maar als ze eigenlijk helemaal niet passen bij de doelgroep die echt geïnteresseerd is in jouw product, heb je er niks aan.

Let it go
Dus, mijn tip: Laat dat algoritme een beetje los. Ga niet verkrampt aan de slag en maar content eruit knallen omdat je minimaal iedere dag moet posten / 3 reels per week moet doen / 2 keer live moet gaan / etc.

Post vanuit jouw verhaal, laat zien wat je te bieden hebt. Deel waarde en deel wat stukjes van jezelf. Echt: als jij Instagram gebruikt vanuit een oprechte plek, om echt een verbinding te maken met mensen, inhoud te bieden en jezelf laat zien, ga je groeien. Dan krijg je volgers die bij jou passen en ook klant willen zijn van jouw onderneming. Ook met 1 post en 2 stories per week.

Vergeet dat algoritme.

Be like Elsa. Let it gooooo.

P.s.: Sorry als je nu net als ik de rest van de dag met dit nummer in je hoofd zit ;)

More
articles